Działamy

 

Wywiad z moją nauczycielką od zajęć artystycznych na temat sztuki religijnej w różnych kulturach.


Uczennica Julia : - Witam. Na co powinniśmy zwrócić w pierwszej kolejności uwagę kiedy podziwiamy dzieła?


Pani Nauczycielka  :-Trzeba przyznać, że kiedy mamy styczność z sztuką religijną odczuwamy w pewien sposób spokój, harmonię. Jesteśmy wprowadzeni w stan duchowości. Temu właśnie powinna służyć sztuka religijna. Powinna być odskocznią od życia codziennego, być takim schronieniem. Wszystko powinno działać tak, abyśmy czuli się bezpiecznie przy naszym Bogu.


UJ: -Co ukazuje nam sztuka religijna? 


PN: -Np. w sztuce gotyckiej ukazuje cierpienie, ogólnie rzecz biorąc uczucia. Myślę, że najlepszym przykaładem będzie ołtarz Wita Stwosza w kościele Mariackim w Krakowie dlatego bo pokazuje przeżycia męczenników. 


UJ: -Dla kogo była ważna sztuka religijna? 


PN: -Na pewno Grecy,Rzymianie I Słowianie oddawali część swoim bóswtom w szczególny sposób. Jak wiemy oni wierzyli w wielu bogów. Na szczęście zostało wiele budowli, które do dzisiaj można zwiedzać.
Rownież ludzie prawosławni budowali wielkie cerkwie. Z zewnątrz są pięknie I bogato ozdobione, a w wewnątrz jest pusto. Dlatego tak jest bo oni twierdzą, że trzeba posłużyć się wyobraźnią, każdy inaczej sobie to wyobraża I to jest niesamowite. Także Islam nie uznaje obrazów.


UJ: - Czy sztuka ma jakiś cel? 


PN: - Oczywiście, że tak. Najbardziej widać to w sztuce romańskiej i gotyckiej. Miały one za zadnie uczyć ludzi o Bogu, jak i również o życiu.
Także sztuka pomaga nam wejść w klimat duchowości. Pomaga nam się modlić. Bo jeśli widzisz takie piękne freski to aż chcę się zostać dłużej i popatrzeć jakie wszystko jest niesamowite. Podziwiajmy jaki nasz Bóg jest piękny!


UJ: - Co przeszkadza lub niszczy sztukę religijną? 


PN: - Myślę, że sprzedawanie pamiątek, tanie wizerunki to nie sztuka tylko kicz.


UJ: - Co warto zobaczyć w Krakowie związane z takim typem sztuki? 

PN: -Muzeum Erazma Ciołka. 


UJ: - Dziękuję bardzo za wywiad.

Na naszych lekcjach przybliżaliśmy informacje o innych kulturach uczniom, którzy nie mogli z nami uczestniczyć w warsztatach. Przykładem jest zamieszczona prezentacja.

 

WYPRAWA DO BIURA "PÓL DIALOGU" W  KRAKOWIE i prezentacja przybliżająca uczniom w szkole problematykę prześladowań i wolności religijnej w świecie .

 

Uczestniczyliśmy w warsztatach tańca Izraelskiego. Taniec Izraelski to część kultury tego narodu. Tworzy i oddaje jego tożsamość. Podczas warsztatów dowiedzieliśmy się mi. in że Izraelski taniec folkowy powstał wraz z państwem Izrael. Taniec ten stara się łączyć tradycję i współczesność. Podczas ruchu pojawia się forma zamkniętego koła czy dłonie na ramionach tancerzy. Te i inne gesty starają się pokazać relacje między członkami społeczności. 

 

Z okazji Dnia Judaizmu w Kościele poznawaliśmy przedmioty związane z tą kulturą.

Ten dzień przypomina nam również o naszym patronie prof. Julianie Aleksandrowiczu, który pochodził z rodziny żydowskiej.

Kiedy nasza szkoła miała 10 lat otrzymała swojego Patrona: Prof. Juliana Aleksandrowicza . Profesor A urodził się w Krakowie w 1908 roku w Podgórzu nad Wisłą. Dbał o ciało i ducha człowieka.

W niezwykły sposób prowadził Klinikę przy ul. Kopernika 17. Ściany Kliniki były kolorowe, ozdobione obrazami, opowiadano o wspólnym słuchaniu muzyki i poezji. Warto podkreślić, że urządzono kaplicę międzywyznaniową co wówczas szokowało.  Na ścianach Kliniki wisiały hasła: „Życzliwi żyją dłużej”, „Bądź miły nawet dla swojej żony przez siedem dni w tygodniu”.